Missie en Kernwaarden

Onze cultuur

Onze school is opgericht door Guus Kieft en zijn moeder Cielja, met het idee dat ieder kind van nature nieuws- en leergierig is, zolang je je in vrijheid kan ontwikkelen, mag leren en kiezen. En dit geloven wij nog steeds. Wij zijn overtuigd dat je van alles leert, ook van spelen, falen en risico’s nemen. Elk jaar ontvangen wij nieuwe leerlingen en begeleiders. Wij vinden het belangrijk dat iedereen onze cultuur omarmt en begrijpt waar wij voor staan, namelijk dat elk kind zich natuurlijk kan ontwikkelen op een manier die bij hem/haar past.

Onze missie

De Guus Kieft School biedt onderwijs aan kinderen van 10 tot 18 jaar. Wij geven ieder kind de ruimte om verder te leren in dat wat hun interesse heeft. Niet alleen in vakken als taal en rekenen maar ook bijvoorbeeld op het gebied van creativiteit, natuur, geschiedenis, beweging, filosofie, spel en 21st-century skills. Spelend leren en je zo verder ontwikkelen is van belang op onze school. Je krijgt de vrijheid om zelf te ontdekken en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen ontwikkeling. Dit doen wij samen, met persoonlijke aandacht en respect voor elkaar en voor onze omgeving. Bij de Guus Kieft School kun je op jouw wijze leren wat je kan, wat bij je past, wat je nodig hebt en wat jij kan bijdragen aan deze wereld.

Kernwaarden

De Guus Kieft draagt haar cultuur uit door drie kernwaarden:

∆ Gelijkwaardigheid

Door middel van sociocratische besluitvorming creëren wij gelijkwaardigheid binnen de school. De wensen, ideeën en meningen van iedereen tellen mee. Dit maakt de Guus Kieft School een veilige plek voor iedereen.

∆ Natuurlijke Groei

Spelend leren, verantwoordelijkheid krijgen, individuele leerlijnen, ruimte om zelf te ontdekken, leren op je eigen manier. Bij ons bepalen leerlingen, ouders en begeleiders samen de weg, zodat leren een natuurlijk proces is.

∆ Verbondenheid

Door geweldloze communicatie zorgen wij voor verbinding, begrip, duidelijkheid en echte samenwerking tussen mensen. Ons streven is dat iedereen mag zijn wie die is en krijgt wat hij/zij nodig heeft om te groeien en bloeien in harmonie met zichzelf en met de wereld waarvan we deel uitmaken.