Boeken en inspriratiebronnen

  • Leren. Op weg naar een antroposofische leertheorie
  • The Sudbury Valley School Experience
  • The Pursuit of Happiness: (The Lives of Sudbury Valley Alumni)
  • Reggio Emilia (‘de honderd talen van kinderen’)
  • Rebecca en Maurizio Wild (‘leren in vrijheid’)
  • A.S. Neill (‘Summerhill’)
  • het werk van Kees Boeke (‘de Werkplaats’)
  • het werk van Reuben Feuerstein
  • Thomas Gordon (o.a. ‘luisteren naar kinderen’)
  • Marshall Rosenberg (o.a. ‘geweldloze communicatie’)
  • de Bono, niet alleen voor metacognitie (o.a. ‘leer uw kind denken’), maar ook op emotioneel/sociaal niveau (‘de zes denkende hoofddeksels’) en op cognitief/creatief niveau (‘serious creativity’)
  • het werk van Robert Dilts (o.a. ‘Strategies of Genius’)
  • inspirerende ‘werkhypothesen’ van Robert Dilts: “wat één persoon kan, is voor een ander in principe ook te leren”; “er is geen mislukking, er is alleen feedback”; “ieder gedrag heeft (voor degene die het vertoont) een positieve intentie”; “iedere gedragsstrategie was ééns de beste keuze voor die persoon”
  • Uiteraard zijn de ideeën van onderwijsvernieuwers als Steiner, Korcak, Freinet, Montessori en anderen, belangrijke bevestigingen.

© Alle rechten voorbehouden, Guus Kieft School, Amsterdam