Leren in ¨het echte leven¨

click here for English text

Mindmap van het wie, wat, waar , hoe en waarom van de Guus Kieft School

We hebben de keuze gemaakt om zoveel mogelijk te leren vanuit “het echt leven”. Dit doen we o.a.op de volgende manieren:

Bevlogen deskundigen
Door professionals en ervaringsdeskundigen uit te nodigen om hun beroep te delen met de kinderen in de vorm van gezamenlijke activiteiten. Hieronder staan een paar voorbeelden

Te gast gehad

  • Een professionele verhalenvertelster heeft een toneelproductie met ons gedaan.
  • De band Kuit heeft met ons samen gefilosofeerd over teksten schrijven, op het podium staan met publiek. Ze hebben met ons muziek gemaakt en cd hoesjes ontworpen.
  • Scheikunde professor werkzaam aan de VU heeft scheikundige proefjes met de kinderen gedaan waarmee ze haar fascinatie voor het vak deelde
  • Een van de ouders neemt de kinderen in beeldrijke lessen vanuit haar enthousiasme in de verbeelding mee naar verre en nabije landen.
  • Een ICT deskundige heeft met ons een intern computernetwerk opgezet met een Open Source besturingssysteem en de Open Source software van Edubuntu. Ook heeft hij ons gedurende een jaar een keer per week computerlessen aangeboden.
  • Een sieradenmaakster heeft een aantal workshops gegeven.
  • Koken met de leerlingen voor een warme lunch. Koken met recepten uit verschillende culturen.

Op locatie bezocht

  • Het dierenasiel; de medewerkers geïnterviewd.
  • De Bombaystraat “Ster in de stad” in het tropenmuseum waar ieder kind een eigen beroep in een straat in Mumbai (Bombay) uitvoerde.

Hart en handen
De kinderen werken/leren met hart en handen.

  • Kinderyoga lessen
  • Cognitieve leerstof zoveel mogelijk ook met expressievormen verwerken.
  • Sport en spel; dagelijks
  • Bewegingsspel; taal en rekenen oefeningen naar behoefte vanuit bewegingsspel
  • Vrije constructie materialen zoals knex, lego en kapla
  • Schilder en tekenmateriaal en klei vrij beschikbaar voor de vrije initiatief uren.
  • Muziekaanbod; een professionele musicus geeft leiding aan een multidisciplinaire uitvoering; de blues is rode draad als afronding van dit schooljaar.

Mimasspel
We vormen een interne minimaatschappij. We geven hier van tijd tot tijd op initiatief van de leerlingen uitdrukking aan in de vorm van het Mimasspel o.a. geïnspireerd op het boek van George Richmond. In dit spel, dat we op sociocratische wijze vormgeven. Op deze wijze leven we in de Guus Kieft Schoolgemeenschap meer samen zoals in de maatschappij. In dit spel, dat zich tussen de andere leeractiviteiten afspeelt, ervaren we hoe de grote maatschappij in elkaar zit en reflecteren we op wat wij zelf als ”juist” ervaren. Leerlingen die daar aan toe zijn, nemen deel aan dit spel. Dit zijn leerlingen van ± zes jaar en ouder.

Verslaglegging
De begeleiders en de leerlingen houden samen bij, welke vaardigheden en kennis de leerling verworven heeft. Een toets kan bij sommige kinderen stress veroorzaken. Ook is een toets steeds een momentopnamen die beïnvloed wordt door verschillende factoren. We toetsen alleen op verzoek van leerling en ouders. Door onze kleinschaligheid en onze intensieve begeleiding hebben we goed zicht op wat een leerling aan vaardigheden in zijn mars heeft. Door middel van portfolio´s en gerubriceerde lijsten die aan de hand van de eindkerndoelen van het Rijk zijn opgesteld, houden we bij waar iedere leerling staat.

© Alle rechten voorbehouden, Guus Kieft School, Amsterdam